Tekstimuotoinen perusraportti. Klikkaa suuremmaksi.
Laskentamallin työkalupalkin "Raportointi"-ryhmässä on sovelluksesta saatavat raportointi mahdollisuudet. Niihin sisältyy tekstimuotoiset raportit, puumallin tuloste sekä graafiset kuvaajat. Tekstimuotoiset raportit sisältävät seuraavat raporttipohjat:
- Tekstimuotoinen perusraportti: Kaksitasoinen tekstiraportti moduulista valituista oksista.
- Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma: Valtion virastojen tarpeisiin räätälöity kustannusvastaavuuslaskelma.
- Yhteisrahoitteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma: Valtion virastojen tarpeisiin räätälöity kustannusvastaavuuslaskelma.
- Tuloslaskelma - osakeyhtiö: Osakeyhtiön tuloslaskelmapohja
- Tuloslaskelma - liikelaitos: Liikelaitoksen tuloslaskelmapohja
- OPH - TA-raportti: Opetushallituksen TA-raportti. Saatavissa vain kululajinäkymän kautta.
- OPH - Toimintotyyppiraportti: Opetushallituksen toimintotyyppiraportti. Saatavissa vain kululajinäkymän kautta.
- Kirjanpidon vientitiedosto ProEconomicaan: Tekstimuotoinen kirjanpidon vientitiedosto ProEconomica-sovellukseen.
HUOM! Kustannusvastaavuuslaskelmat sekä OPH-raportit vaativat laskentamalliin tietyn tyyppisen rakenteen toimiakseen oikein.
Kaikki raportit toimivat siten, että aluksi aktiivisesta moduulista valitaan halutut tilit/kansiot, joista raportti muodostetaan. Sitten valitaan raportti ja raportti avautuu uuteen välilehteen laskentamallien perään. Valitusta raportista riippuen, raportin vasemmalla puolella on joko valitun moduulin rakenne tai tilinumeroiden kohdistuskentät.
Perusraportin tilivalinnat
Oletuksena perusraportti muodostetaan automaattisesti moduulista valittujen tilien/kansioiden perusteella. Moduulista valituista riveistä muodostetaan raportille summarivi ja sen alle listataan kaikki valitun kansion sisällä välittömästi olevat rivit. Tätä voi jälkeen päin hienosäätää klikkailemalla vasemmalla olevasta puusta halutut oksat raportille.
Valintaruudussa olevista "ruuduista" tulee summarivejä ja "täppä"-valinnoista summien alle tulevia rivejä. Yhdellä raportilla olevat "ruudut" ja "täpät" on oltava samoilla tasoilla, muuten raportin rakenne ei toimi oikein (vrt. "Hallinnon toiminnot" ja "Myynnin ja markkinoinnin toiminnot" yllä olevassa kuvassa). Raportti päivittyy heti valintoja muokattaessa. Rivejä voi myös valita useita, jolloin yhden rivin "täppääminen" tapahtuu kaikille valituille riveille.
Perusraportin sarakkeet. Klikkaa suuremmaksi.
Perusraportin sarakevalinnat
Perusraportti näyttää oletuksena vain "Teksti" ja "Kustannus"-sarakkeet. Näytettäviä sarakkeita pääsee muokkaamaan raportin työkalupalkista "Valinnat"-painikkeesta.
Avautuvaan ikkunaan on listattuna kaikki kyseisen moduulin sarakkeet. Niitä voi lisätä raportille täppäämällä rivin "Valitse"-saraketta. Kun halutut sarakkeet on valittu, raportin ulkoasun voi säätää paremmaksi muokkamalla sarakkeiden järjestystä (indeksi) ja leveyttä. Raportille mahtuu vain tietyn verran sarakkeita ilman että sen luettavuus kärsii.
Perusraportin tallennus
Perusraportille tehdyt sarakevalinnat voi tallentaa omaan tiedostoon työkalupalkin "Tallenna"-painikkeesta. Vastaavasti aiemmin tallennetut sarakevalinnat voi ladata tiedostosta työkalupalkin "Avaa raportti"-painikkeesta.
"Tallenna"-painikkeen alivalikossa on myös valintoja varsinaisen raporttitiedon, eli raportilla näkyvien rivien tallentamiseen. Valittavissa on kolme eri tallennustapaa:
- Tallenna erillisinä PDF-tiedostoina: Tallentaa jokaisen summarivin ja siihen liittyvät rivit omina PDF-tiedostoinaan.
- Tallenna erillisinä Excel-tiedostoina: Tallentaa jokaisen summarivin ja siihen liittyvät rivit omina Excel-tiedostoinaan.
- Tallenna raakadata: Tallentaa raportin tietolähteenä käytetyn datan sellaisenaan Excel- tai CSV-muodossa.
Työkalupalkin "Vie"-ryhmässä on myös erilliset tiedostoviennit, jotka pyrkivät tallentamaan raportin sen näköisenä kuin se ruudulla näkyy.