Skip Navigation LinksOhjeet > Opiferus Taloussuunnittelu > Etusivu - välilehti > Tulosteet > Tulosteen luonti

Tulosteen luonti

Tulosta


Aloitusnäkymä

Ennen tulosteen luontia valitaan "Paneelit" valinnasta paneeliasettelu 2, joka on tarkoitettu tulosteiden muokkaukseen ja hallintaan.


Huomioita

Aina muutoksien tekemisen jälkeen tulee painaa Päivitä -painiketta, että muutokset tulevat esikatseluun näkyviin.

Päivitä-painike aktivoituu vasta kun kaikkiin pakollisiin määrittelyihin on otettu kantaa:

  • Organisaatiovalinnat
  • Tilivalinnat
  • Sarakevalinnat

Raportin voi jakaa muille käyttäjille valitsemalla raportin kohdalla hiiren kakkospainikkeella "Jaa tämä raportti muille".


Uusi tuloste


1. Uuden tulostepohjan luonti

Luo uusi tulostepohja valitsemalla ylävalikosta "uusi" ja "tiliraportti"


2. Raportin nimeäminen

Uusi raportti voidaan nimetä uudelleen klikkaamalla nimikenttää ja ylikirjoittamalla oletusnimi.


3. Organisaatiovalinnat

Kun raporttipohja on luotu ja valittu, aktivoituu raportin organisaatiovalinta:


4. Tilivalinnat

Kun organisaatiorakenteesta valitaan kohde, aktivoituu myös tilivalinta. Valinnat tehdään rastimalla ne alueet, jotka raportille haluaa mukaan. Jos raportille haluaa sekä kansion, että sen alla olevat kohteet, voi kansion päällä valita hiiren kakkospainikkeella "valitse alaoksat".


5. Tulosteen sarakkeiden määrittely

Tulosteelle valitaan halutut sarakkeet valintanauhan "Sarakkeet" painikkeen kautta avautuvalla editorilla.

Sarakkeen sisältö -valinnassa otetaan ensin kantaa siihen, mitä lukuja sarakkeeseen halutaan. Esimerkkikuvassa valitaan raportin toiseen sarakkeeseen talousarviolukuja budjetista "Talousarvio 2019"

Valikosta on mahdollista hakea sarakkeen tiedoksi kaikkia ohjelmasta löytyviä tietoja, myös kaavasarakkeita.

Sisällön valinnan jälkeen sarake voidaan nimetä ja kuukaudet-kohdassa voi halutessa rajata sisältö muodostumaan vain tiettyjen kuukausien osalta. Kuukaudet-valinnalla voi esimerkiksi muodostaa kvartaalivertailun kuluvan ja edellisen vuoden osalta.

Sarakkeita voi kopioida pohjasta toiseen valitsemalla "Kopioi". Valitse kopioinnin jälkeen haluttu raporttipohja, mene sen sarakeasetuksiin ja paina "Liitä".

Sarakkeiden kopiointi ja liittäminen löytyy myös kansionäkymän pikavalikosta, jonka saa esiin hiiren oikealla painikkeella:

6. Tulosteen päivitys esikatseluun

Kun sarakevalinnat on tehty, on kaikki pakolliset valinnat ok ja tulosteen voi päivittää esikatseluun sivun oikealle reunalle valitsemalla "päivitä". Jos pakollisia valintoja ei ole tehty, on päivitä-painike harmaana.

Esimerkkituloste päivityksen jälkeen:


7. Tallennus

Tallenna-painike löytyy valintanauhasta.