Skip Navigation LinksOhjeet > Opiferus Toiminnanohjaus > Pankkiyhteys > Maksujen peruminen

Maksujen peruminen

Tulosta

Pankkiyhteydestä pankkiin lähetetyt maksuaineistot on mahdollista vielä koittaa perua, mikäli heti maksun jälkeen huomataan virhe maksuissa. Maksujen peruminen on mahdollista siinä tilanteessa, että pankki ei ole vielä ehtinyt käsittelemään maksuaineistoa. Maksujen käsittely aikataulut vaihtelevat pankeittain, mutta osa pankeista käsittelee kaikki maksuaineistot aina tasatunnein ja puolelta.

Maksujen peruminen tehdään valitsemalla rastittamalla Käsitelty-tilassa oleva maksuaineisto ja painamalla Peru maksut -painiketta. Jos maksut on mahdollista perua, niin ohjelma näyttää hyväksyntä viestin perumisen jälkeen. Tämän jälkeen maksuerän voi perua siitä moduulista, jossa maksuerä on luotu, jotta esimerkiksi ostolaskujen tilat saadaan peruttua ja ne voidaan maksaa uudelleen.

Mikäli maksujen peruminen ei ole enää mahdollista, pankkiyhteys antaa tästä virheilmoituksen. Tällöin maksujen perumisesta tulee olla yhteydessä suoraan pankkiin.

Maksuaineistoa ei ole vielä lähetetty

Mikäli maksuaineistoa ei ole vielä lähetetty pankkiyhteydestä, eli se on Luotu-tilassa, voidaan maksuerä perua siitä moduulista, jossa se on luotu. Pankkiyhteydessä maksuaineisto siirtyy Hylätty-tilaan.

Toiminnanohjaus